Diety białkowe są coraz bardziej popularne na świecie, m.in. dzięki słynnej Diecie Dukana. To skuteczne diety odchudzające, jednak przesadnie stosowane mogą być bardzo szkodliwe dla organizmu. Jak jeść, by schudnąć, ale nie wyrządzić sobie krzywdy? Zapraszamy do lektury!

Czym jest dieta białkowa?

Dieta białkowa to skuteczny sposób na odchudzanie i uniknięcie efektu jo-jo. Poszczególne fazy diety różnią się od siebie, w zależności od tego, na jakim etapie jesteś, a celem ogólnym jest wprowadzenie ciała w ketozę i przekierowanie metabolizmu organizmu na inne tory. W diecie białkowej można jeść wtedy, gdy się jest głodnym, ale wyłącznie dozwolone produkty (głównie nabiał, jajka i mięso oraz warzywa). Do każdego posiłku należy dodawać 2 szklanki wody, a niedobory witaminowe uzupełniać suplementami. Mięsa, wędliny, sery i wyroby mleczne spożywane w ramach diety muszą być produktami odtłuszczonymi!

Etapy diety białkowej i przykładowy jadłospis

Dieta białkowa składa się z kilku zróżnicowanych etapów. W pierwszych tygodniach stosowania organizm może być osłabiony i mogą występować niedobory witaminowe. Należy nie przekraczać ilości 1600 kalorii dziennie i spożywać produkty jajeczne, niskotłuszczowy nabiał oraz chude mięso drobiowe (indyk, kurczak).

Przykładowe śniadanie początkowych etapów diety białkowej:

  • Szklanka mleka niskotłuszczowego
  • Kilka grzanek z plasterkami polędwicy
  • Koper włoski – napar

Na drugie śniadanie wolno wypić jogurt naturalny lub kefir oraz uzupełnić posiłek owocami. Obiad należy przyrządzić z chudego mięsa (drób) lub zdrowych ryb (dorsz) i wzbogacić warzywami. Natomiast na kolację można zjeść na przykład omlet z 2 jaj. W kolejnych etapach diety ilości spożywanych produktów nieznacznie się zwiększają, jednak wciąż jest to dieta mocno redukcyjna.

Dieta białkowa – zalety i wady

Do zalet diety białkowej należy niewątpliwie fakt, że pozwala ona zrzucić duże ilości zbędnych kilogramów. W trakcie diety Dukana można stracić nawet 1 kg masy ciała dziennie! Wady diety białkowej to ryzyko wyjałowienia i osłabienia organizmu oraz możliwy niekorzystny wpływ na układ krążenia. Głównym paliwem naszego mózgu jest glukoza, a w diecie białkowej zostajemy od niej gwałtownie odcięci, dlatego też długotrwałe stosowanie diety jest szkodliwe również dla układu nerwowego.

Dieta białkowa sprzyja zahamowaniu apetytu oraz pozwala osiągnąć przyrost masy mięśniowej, jednak musi ona być odpowiednio zbilansowana i powinna być stosowana jedynie pod okiem specjalisty!

Komentowanie wyłączone