Kawa i zawarta w niej kofeina w niewielkich ilościach działają na ludzki organizm zbawiennie i motywują go do pracy. Jeśli jednak nasze codzienne ilości wypitej kawy przekraczają 3-4, bardzo łatwo o uzależnienie od kofeiny. Podpowiadamy, co robić w takiej sytuacji!

Nadmiar kofeiny – czym to grozi?

Kofeina stosowana sporadycznie i w małych ilościach działa na ludzki organizm pobudzająco i motywująco. Jej nadmiar jednak może mieć bardzo negatywne skutki. Uzależnienie od kofeiny i spożywanie jej w nadmiernych ilościach może doprowadzić bowiem do:

  • częstych migren,
  • nadmiernego niepokoju, a nawet ataków paniki,
  • nadmiernego obciążenia nerek,
  • odwodnienia organizmu,
  • osłabienia koncentracji,
  • podrażnienia błony śluzowej żołądka i problemów gastrycznych,
  • wypłukania składników odżywczych i w rezultacie osłabienia organizmu,
  • wywołania problemów ze snem,
  • zaburzeń pracy układu krążenia.

Wymienione powyżej problemy to tylko niektóre z konsekwencji przedawkowania kofeiny. Stosowana w nadmiarze, może doprowadzić do nadciśnienia, a także zwiększyć ryzyko udaru mózgu i zawału serca. Skąd wiadomo, że mamy do czynienia z uzależnieniem od kofeiny?

Uzależnienie od kofeiny – po czym poznać, że mamy problem?

Maksymalna ilość kofeiny, którą można spożyć dziennie bez przykrych skutków to około 200 – 300 mg na dobę. W praktyce przedkłada się to na około 3 – 4 filiżanki kawy.

Po czym poznać, że nasz organizm otrzymuje za dużo kofeiny? Charakterystyczne objawy to problemy ze snem i podenerwowanie. Nadmiar kofeiny w organizmie może prowadzić także do refluksu i bólu żołądka. Osoby, które piją zbyt duże ilości kawy, odczuwają suchość w ustach, mogą także borykać się z nieprzyjemnym zapachem wydobywającym się z ust.

Inne charakterystyczne objawy uzależnienia od kofeiny to:

  • bóle głowy,
  • bóle mięśni,
  • nudności,
  • kołatanie serca,
  • suchość oczu,
  • zaburzenia nastroju.

Uzależnienie od kofeiny – jak sobie z tym poradzić?

Uzależnienie od kofeiny należy leczyć stopniowo, zmniejszając powoli dawki zażywanej kofeiny. W walce z nałogiem może pomóc przestawienie się na kawę zbożową lub stosowanie bezkofeinowych zamienników, a także mieszanie kawy z innymi napojami, np. czekoladą. Aby nie popaść z powrotem w nałóg, warto ograniczyć spożywanie kawy do jednorazowych sytuacji, np. podczas spotkań towarzyskich lub odstawić ją całkowicie.

Udostępnij.

Komentowanie wyłączone