Jak zapobiec kontuzji? Co robić, jeśli przydarzył nam się wypadek i doznaliśmy urazu? Zapraszamy do lektury!

Pamiętaj o rozgrzewce!

Podstawą do unikania kontuzji jest wprowadzanie rozgrzewek przed treningami. Odpowiednia rozgrzewka przygotuje Twój organizm (zwłaszcza układ nerwowy i mięśniowy) do wysiłku fizycznego. Ćwiczenia wykonywane w trakcie rozgrzewki powinny przypominać te, które będą później realizowane w trakcie treningu, warto również wplatać w rozgrzewkę tzw. ćwiczenia profilaktyczne.

Dbaj o dietę i suplementuj!

Aby uniknąć kontuzji, należy się zdrowo odżywiać. Jeśli chcesz zmniejszyć swoją podatność na kontuzje i utrzymać we właściwej kondycji mięśnie oraz stawy, warto suplementować dietę. W sklepach dla sportowców oraz aptekach znajdziesz dostępne bez recepty preparaty bogate m.in. w kolagen, dzięki którym  w naturalny sposób wzmocnisz stawy, zregenerujesz chrząstkę oraz załagodzisz ewentualne dolegliwości.

Pierwsza pomoc przy stłuczeniach

Większość obrzęków, które powstały w wyniku uderzenia lub upadku goi się sama w ciągu tygodnia, ale jeśli chcemy przyspieszyć ten proces, można zastosować zimny kompres, który zahamuje wewnętrzne krwawienie. Aby rozszerzyć naczynia krwionośne i przyspieszyć gojenie, po upływie doby od zrobienia zimnego kompresu, należy nałożyć na stłuczone miejsce ciepły okład. Leczenie stłuczeń można wspomóc ziołami i suplementami diety. Warto korzystać z maści dla sportowców zawierających w składzie arnikę górską, nagietka lub wyciąg z kasztanowca oraz żeli ochładzających.

Przydatne porady

  1. Jednymi z najczęściej występujących kontuzji są kontuzje ścięgien. W walce z tym typem urazu przydatne są zimne okłady oraz żele przeciwzapalne. Kontuzjowane miejsce należy smarować przeciwbólowymi i przeciwobrzękowymi maściami, dodatkowo można zastosować środki przeciwbólowe w tabletkach.
  2. Po złapaniu kontuzji powinno się oszczędzać i jak najmniej chodzić. Kontuzjowane miejsce należy również unieruchomić i usztywnić. W przypadku niewielkich urazów zazwyczaj wystarczy stosować zimne okłady i żele przeciwbólowe dla sportowców, jednak jeśli sprawa jest poważniejsza i kontuzja umożliwia nam normalne poruszanie się, może być konieczna wizyta u lekarza ortopedy, a nawet leczenie operacyjne.
  3. W przypadku kontuzji nie rzucaj się od razu na głęboką wodę, tylko odpocznij na chwilę od sportu i zwiększaj stopniowo intensywność treningów.

Komentowanie wyłączone